facebook
Wat zeggen internationale media over het Oekraïne-referendum?

Wat zeggen internationale media over het Oekraïne-referendum?

Met nog een paar dagen te gaan tot het referendum lijken het ja-kamp en nee-kamp hun stellingen betrokken te hebben. Toch zijn er nog veel kiezers die het lastig vinden hun stem te bepalen. Misschien helpt het eens naar internationale media te kijken.

Daarom heeft Duimspijker een aantal artikelen voor je op een rijtje gezet:

The Economist

The Economist
The Economist

The Economist verbaast zich erover dat na jarenlange onderhandelingen, een akkoord met alle lidstaten en Maidan het akkoord zou kunnen vastlopen in Nederland. Temeer daar Nederland heeft meest getroffen is door het door Rusland oogestookte conflict met de MH-17 ramp. Volgens The Economist wordt het debat meer gevoed door wantrouwen dan door argumenten. Lees het stuk hier.

Politico

image

De Europese site van Politico sprak met verschillende deelnemers aan het debat uit beide kampen. Volgens het artikel is het referendum opvallend omdat Nederland geen bijzondere band had met Oekraïne en de meeste Nederlanders weinig interesse in het land hadden. Ook lijkt het referendum net zo goed over onze relatie met Poetin te gaan. Lees het hier.

The Financial Times

image

The Financial Times gaat nog verder met de bewering dat het referendum om Poetin draait. De gerenommeerde krant haalt zelfs het biertje van Willem-Alexander en Poetin in Sotsji erbij. En hoewel bij kampen de relatie met Rusland wel degelijk gebruiken in het debat gaat the Financial Times andere argumenten voorbij. Heeft de krant haar huiswerk wel goed gedaan? Oordeel zelf.

Ukraine Today

image

Misschien is Ukraine Today niet even objectief, allicht zijn ze naïef. Het Oekraïense medium rekent erop dat het allemaal goed komt. Als belangrijkste bron wordt premier Mark Rutte aangevoerd. Misschien wordt de invloed van Rutte in Kiev overschat, of misschien doen ze aan wensdenken. Of is juist onze media te negatief. Lees hier.

Russia Today

Dat Russia Today een propagandazender van het Kremlin is daar zijn de meeste mensen het wel over eens. In de laatste berichtgeving dan ook weinig over het referendum zelf of over het debat. Graag wijst de zender nog even op de uitspraak van Rutte dat Oekraïne nooit lid kan worden van de EU, ook vijf andere Europese landen zouden er zo over denken. Ook wordt er verwezen naar een poll van de SP;

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

UA-73562138-1