Lijdt half Nederland aan een massapsychose?

Lijdt half Nederland aan een massapsychose?

Ik krijg steeds sterker het gevoel dat een aanzienlijk deel van Nederland zich in een massapsychose bevindt die willens en wetens gevoed wordt door bepaalde politieke partijen en (figuren in) bepaalde media. Volgens mij ben ik niet de enige met dat gevoel, en het is nogal angstaanjagend.

Tot een paar dagen geleden was ik op vakantie en dan probeer ik het nieuws altijd een beetje te mijden. Immers, het is vakantie. Toch lukte het me niet al het nieuws uit Nederland te missen. In mijn afwezigheid werd er een aanslag gepleegd op een asielzoekerscentrum tijdens een zogenaamde demonstratie van ‘bezorgde burgers’ en maakte een Kamerlid zich schuldig aan ernstig racistische opmerkingen richting Palestijnse vluchtelingen. En dat topte hij op met een oproep tot staatsgeweld.

Inmiddels heb ik de schade ingehaald, en het verbijstert me dat de goegemeente beide schandalen normaliseert. Het kabinet-Jetten weigert de radicale Markuszower — de lange arm van Israël — en zijn clubje PVV-afsplitsers uit te sluiten; ze hebben ze hard nodig voor hun meerderheid. En over het terroristische geweld in Loosdrecht hoorde ik slechts het obligate ‘geweld mag niet’. Over het terroristische oogmerk en de pure intimidatie van vluchtelingen bleef het angstwekkend stil. Alleen een journalist van het Jeugdjournaal deed blijkbaar nog haar werk.

Als ik niet op vakantie was geweest, was ik net zo boos en verdrietig over deze zaken geweest, maar een beetje tijd en afstand riepen bij mij nog sterker de vraag op wat er nu werkelijk aan de hand is in Nederland. Al jarenlang overigens, en ik heb er al te veel over geschreven. Hobbelend van het ene incident naar het volgende schandaal, de volgende teleurstelling en nog meer woede enzovoort.

Ik weet niet of tijd en afstand een bijdrage hebben geleverd aan mijn diagnose, maar volgens mij lijdt Nederland aan een massapsychose.

Ik weet dat het niet toegestaan is om patiënten van een afstandje te diagnosticeren en ik ben daar in geen enkel opzicht toe bevoegd. Er bestaat sowieso geen medische verklaring voor het fenomeen massapsychose of massahysterie, maar dat propaganda de basis van deze besmetting is, kun je denk ik wel stellen.

Al jarenlang worden we in Nederland bestookt door angst- en haatporno (lees: propaganda) over massa-immigratie, omvolking en islamisering. Doorgaans feitenvrij en vooral gevoed door populistische politici, talkshows die alleen maar willen scoren, en ondernemers die een fantastisch verdienmodel hebben gevonden. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd, mogelijk met Donald Trump als het Gouden Kalf van dit verdienmodel.

Die psychose is dus besmettelijk. Dat is de basis van de theorie van een massapsychose. En of die theorie nu feitelijk helemaal deugt of niet, er zijn genoeg voorbeelden van de gevolgen van die besmettelijkheid. Neem alleen maar Nazi-Duitsland of Iran na de Islamitische Revolutie bijvoorbeeld.

Dat zijn nogal heftige voorbeelden, kun je dat echt vergelijken met de situatie nu in Nederland? Je ziet wel hoe een hoop mensen die feitenvrije angstporno geloven. De behoorlijk massale protesten tegen azc’s en de spreidingswet zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Vastgestelde gegevens over het feit dat bijvoorbeeld criminaliteit onder asielzoekers niet hoger ligt dan onder inheemse Nederlanders (de term inheemse is zonder gevoel van ironie opeens populair), of de samenstelling van de Nederlandse demografie zonder immigratie doen blijkbaar niet ter zake.

Maar ondertussen hebben we wel te dealen met haat in de straat en politieke verhoudingen die niet in staat zijn dit probleem op te lossen of zelfs te onderkennen. Integendeel. Een groot deel van de Nederlandse politieke partijen voedt dit haatmodel bewust.

Bij verschillende partijen zoals de PVV, Forum voor Democratie en die afsplitsing van Gidi Markuszower (DNA) is het overduidelijk. Bij anderen: BBB, JA21 en de VVD, ligt het er misschien iets minder dik bovenop.

De judasrol van de VVD is misschien het meest gevaarlijk. Alhoewel de partij zich voordoet als fatsoenlijk, zijn het hun donateurs die het meest profiteren van de opvangcrisis die ze graag verkopen als asielcrisis. Ze zetten liever arbeidsmigranten aan het werk dan vluchtelingen.

Jarenlang heeft de VVD in kabinetten gezeten waarin werd bezuinigd op opvang en het COA. Ondertussen verdienden ondernemers verbonden aan de VVD bergen met geld via noodopvang.

Dus terwijl beïnvloedbare Nederlanders steeds radicaler worden, lachen rechtse politici zich rot om de massapsychose van hun voetvolk. En we staan erbij en kijken ernaar. Het nieuwe kabinet is verdomd stil. Maar het is wel lekker om iemand de schuld te kunnen geven van alle puinhopen natuurlijk. En achteraf kun je altijd nog zeggen dat ze gek zijn.

Wouter Louwerens

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden.

Mijn gekozen donatie € -

Beeldcredit: Unsplash

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

UA-73562138-1