Domme ophef en vals historisch besef over het Mauritshuis

 

Het Mauritshuis in Den Haag heeft een buste van naamgever en oprichter Johan Maurits verwijderd uit de foyer. Één van de redenen zou volgens het museum zelf de groeiende de maatschappelijke discussie over het Nederlandse slavernijverleden en de rol daarin van Johan Maurits zijn. Dit leidde tot een hoop ophef, critici hebben het zelfs over een beeldenstorm. Is al die ophef wel terecht? En weten al die boze lieden eigenlijk wel waar ze het over hebben of is er sprake van populistisch nationalisme vermomd als historische besef?

Het Mauritshuis is een prachtig museum in Den Haag dat wereldwijd bekend is vanwege Het Meisje met de Parel van Vermeer en De Stier van Potter. Het werd gebouwd in opdracht van de welvarende graaf Johan Maurits van Nassau-Siegen. De man van wie tot voor kort een buste (feitelijk een replica) in de foyer stond. En die buste is nu verplaatst.

In een toelichting legt het Mauritshuis uit dat de naamgever niet is verdwenen uit het museum maar een ander plekje gekregen heeft waar hij in een historische context geplaatst wordt. Johan Maurits was gouverneur-generaal van Nederlands-Brazilië. Als historisch figuur is hij in Brazilië bekender dan in Nederland, en niet onterecht. Daar staat tegenover dat hij ook degene die was die bij gebrek aan werkkracht de Nederlandse slavenhandel op gang bracht, hierbij geïnspireerd door de Portugezen.

Al met al een prima besluit dus van het Mauritshuis om Johan Maurits een plekje te geven met meer context over deze voor de gemiddelde Nederlander onbekende historisch figuur (en beroemde Braziliaan). Helaas was deze beslissing voor populistische politici en opiniemakers een reden om zich druk te maken over het verlies van historisch besef. Jawel er was meteen ophef, er is volgens Marin Bosma van de PVV zelfs sprake van een beeldenstorm.

 

Er zit natuurlijk iets lulligs en opportunistisch aan al die ophef. Het museum heeft haar naam niet veranderd, maar slechts een buste (replica) verplaatst. Het Mauritshuis doet dit om het publiek meer te vertellen over wie Johan Maurits nu eigenlijk was, van alle kanten belicht. Het gaat Bosma en anderen natuurlijk helemaal niet om de plek van het standbeeld in kwestie. Het past vooral goed in het plaatje van een land dat haar afkomst verloochent, terwijl feitelijk het tegenovergestelde gebeurt.

Wat het nog lulliger maakt is dat de Gewone Nederlander nog nooit van Johan Maurits gehoord had voordat hij zich zo voorspelbaar druk maakte over dit bericht. Al die boze PVV- en FvD- fans hebben geen idee wie Johan Maurits was. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot voor kort ook altijd dacht dat het Mauritshuis vernoemd was naar prins Maurits (de zoon van Willem van Oranje, die van de Slag bij Nieuwpoort). Ik moet zelfs bekennen dat ik als geboren Hagenaar tot mijn schande nog nooit het Mauritshuis bezocht heb. Daar ga ik dit jaar wat aan doen. En niet alleen om de mooie collectie te zien, maar ook om wat te leren over Johan Maurits.

Aan alle druktemakers die zich onterecht boos maken over het uitwissen van de geschiedenis van een man waar ze nog nooit van gehoord hebben; volg mijn voorbeeld en bezoek het Mauritshuis. Eventueel kun je het combineren met een bezoekje aan Madurodam, waar je jouw Nederland vindt op een begrijpelijke schaal. Als dat ook teveel gedoe is, kun je natuurlijk ook altijd zo’n lullig vlaggetje in je social-media profiel plakken om je vaderlandsliefde uit te dragen.

@Woutel

One Reply to “Domme ophef en vals historisch besef over het Mauritshuis”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.